حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

اولتیماتوم فرماندار مشهد به خانه مسافر‌های غیرمجاز در شهر | اگر مجوز نگیرید، واحد اقامتی پلمب می‌شود

  • کد خبر: ۱۷۶۸۳۳
  • ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
اولتیماتوم فرماندار مشهد به خانه مسافر‌های غیرمجاز در شهر | اگر مجوز نگیرید، واحد اقامتی پلمب می‌شود
خانه‌مسافر‌های مشهد، سهم عمده‌ای در پذیرش مسافران و زائران این کلانشهر زیارتی دارند که ساماندهی این واحد‌ها نیز سال‌هاست در حال انجام است، اما سرعت رشد شمار منازل شخصی زائرپذیر، باتوجه به نیاز مسافران و از سویی جاذبه اقامتی آنها، تقویت روند ساماندهی این اماکن را ضروری کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، سال‌هاست که در شرایط عادی میلیون‌ها زائر و مسافر داخلی و خارجی شهر و دیار خود را به قصد سفر به مشهدالرضا(ع) و زیارت حرم مطهر امام هشتم (ع) ترک می‌کنند و آمار گویای این است که بخش قابل توجهی از این سفر‌ها با خودرو شخصی صورت می‌گیرد.

در چنین شرایطی این نکته نیز قابل تامل است که بخش عمده و قابل توجهی از مسافران از قشر متوسط به پایین جامعه هستند و درست به همین دلیل ایجاد امکان اقامت ارزان‌قیمت به عنوان یکی از راهبرد‌های متولیان زائران و میزبانان در مشهد تعیین شده است.

هر چند سابقه شکل‌گیری و فعالیت منازل شخصی زائرپذیر در مشهد، شاید به سال‌های بسیار دور و زمانی بازمی‌گردد که این شهر مشهد حضرت امام رضا (ع) شد، اما امروزه با حضور و فعالیت گسترده و رو به افزایش واحد‌های اقامتی مانند هتل، مهمانپذیر، هتل آپارتمان و امثال آن شاهد نوعی تنش و رقابت میان این واحد‌ها با منازل شخصی هستیم.

منازل شخصی زائرپذیر به عنوان جزئی لاینفک از بدنه صنعت گردشگری زیارت و نیز سایر شاخه‌های صنعت گردشگری، جایگاه مطلوب و جذابیت بالایی برای مسافران دارند و نوعی زندگی به سبک ساکنان بومی منطقه را در مدت اقامت آنان برایشان تداعی می‌کنند که در کنار سایر جذابیت‌ها موجب افزایش استقبال مسافران از این واحد‌ها شده است.

تمرکز روی ساماندهی خانه مسافر‌ها در مشهدالرضا(ع)

فرماندار مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، با بیان اینکه ساماندهی خانه مسافر‌های غیرمجاز با جدیت در حال پیگیری و انجام است، اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری در این راستا انجام شده است و سیاست‌های تشویقی فراوانی برای جذب آنان برای قرارگرفتن در سایه نظارت و اجرای استاندارد‌های اقامتی هم لحاظ شده است.

محسن داوری بیان کرد: استاندارد‌های مشخصی برای اخذ مجوز توسط این واحد‌ها تعریف شده است از جمله رعایت نظافت، مسئله سهولت دسترسی زائران از خانه‌مسافر به حرم و رعایت موازین اخلاقی و امنیتی که در نهایت با تعهد میزبان که با هدف ایجاد آسایش و امنیت زائران لحاظ شده است.

فرماندار مشهد تاکید کرد: خانه مسافر‌هایی که در روند تسهیل شده کنونی اقدام به کسب مجوز نکنند اگر فعالیت غیرقانونی‌شان توسط کمیته نظارتی قرارگاه خدمات سفر احراز شود، واحد‌های اقامتی‌‎شان پلمب و با خاطیان برخورد خواهد شد.

وی بیان کرد: قرارگاه عملیاتی خدمات سفر به‌طور خاص در چهار بخش تأمین، نظارت، اسکان و امنیت فعالیت می‌کند. کمیته‌تأمین بر احصای نیاز و فراهم ‎آوری اقلام موردنیاز یا همان سی قلم کالای معیشتی اساسی تمرکز دارد تا همچون نوروز امسال، افزوده شدن نیاز به این اقلام در بازار محلات پیرامونی حرم منجر به نایاب شدن کالای موردنیاز مشهدی‌ها در بازار‌های شهر نشود.

داوری بیان کرد: کمیته نظارت به‌عنوان رکن دوم قرارگاه، در عمل کمیته متمرکزی، متشکل از نهاد‌های نظارتی، امنیتی، انتظامی و بسیج است و از اتاق اصناف و تعزیرات گرفته تا سامانه نظارت مردمی فعال شده‌اند تا در محور‌های چهارگانه منتهی به حرم‌مطهر و بازار‌های سیار بافت پیرامونی، بی‌قانونی‌هایی نظیر گران‌فروشی یا درج نشدن برچسب قیمت رخ ندهد.

ساماندهی خانه‌مسافر‌های مشهد، لازمه خدمت

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در این باره در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: ساماندهی خانه مسافر‌ها برای امنیت و سلامت زائران در تابستان امسال با جدیت پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: ساماندهی خانه مسافر‌ها اکنون در اولویت کار فرمانداری مشهد قرار گرفته است و در این زمینه باید با عزم جدی کار شود.
وی تاکید کرد: دراین زمینه باید کار جدی و همه جانبه در فرصت سالجاری انجام شود، زیرا زیربنای خدمت به زائران، اقامت است و این اقامت در بخش خانه مسافر‌ها به شدت نیازمند نظارت و مدیریت فراوان است.

هماهنگی بی‌سابقه بین دستگاهی در اجرای ساماندهی

امیر کلالی، دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد نیز با بیان اینکه کار ساماندهی خانه مسافر‌ها در مشهد از اواخر فروردین ماه ۱۴۰۱ با مدیریت فرماندار مشهد آغاز شد، ادامه داد: این کار در نوع خود نو بود اگرچه سابق بر آن سال‌های گذشته به صورت مقطعی اقداماتی برای ساماندهی در این بخش انجام گرفته بود، اما انسجام ایجاد شده در میان همه دستگاه‌های متولی و نظارتی در دوره جدید بی سابقه بود.

کلالی با اشاره به نتایج مطلوب حاصله در مدت اجرای طرح ساماندهی، بیان کرد: ابتدای پارسال تعداد ۳۵۰ واحد خانه مسافر دارای مجوز و معتبر در کلانشهر مشهد داشتیم و اکنون با روند شناسایی و ساماندهی این شمار به هزار و۲۰۰ واحد رسیده و تعداد ۷۰۰ واحد دیگر نیز دردست اقدام و بررسی هستند.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد تاکید کرد: این روند طی ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده و اقدامات شایان توجهی انجام شده است.
رییس میراث فرهنگی مشهد بیان کرد: نکته خوبی که در روند کار تا به امروز به آن رسیدیم، شناسایی ۲ هزار و ۹۶۹ واحد خانه مسافر در این شهر است که واحد‌هایی هستند که سالانه به صورت دائم در پیک سفر فعال می‌شوند.

کلالی با اشاره به راه‌اندازی کارگروه ساماندهی خانه مسافر‌های مشهد با حضور افراد و مسوولان مختلف از جمله دادستان، فرماندار و تمامی دستگاه‌های مرتبط با موضوع از جمله شهرداری، اماکن و ... گفت: در این قالب حتی نمایندگان شرکت‌های خدمات رسان شامل آب، برق و گاز هم برای نخستین بار وارد ماجرا شدند تا با همکاری آن‌ها کار پیشرفت موثری داشته باشد.

وی گفت: در این قالب طی یکسال گذشته مهلت مشخصی برای مالکان خانه‌های شخصی فاقد مجوز صادر شد و با مراجعه آنان به تدریج استاندارد‌های مد نظر اعلام شد بنابراین بخش مهمی از ساماندهی کلید خورد.

کلالی افزود: در این روند هستند مالکانی که اقدامی برای قرار گرفتن در این قالب نکردند که طبق هماهنگی‌های میان دستگاهی در کنار سیاست تسهیل اخذ مجوز، قرار شد این واحد‌ها پس از شناسایی با افزایش هزینه‌های خدمات آب، برق و گاز مواجه شوند، زیرا اساسا دارای کاربری مسکونی هستند، اما به عنواناقامتی در حال بهره برداری می‌باشند، اما متاسفانه این روند که تا اواسط تیر ماه پارسال ادامه داشت هم جواب نداد.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد تصریح کرد:تکلیف قانونی برای اداره میراث فرهنگی در زمینه اقامت صرفا نظارت بر واحد‌های اقامتی رسمی است و در زمینه خانه‌های شخصی مسافرپذیر صرفا نظارت با هدف ارجاع و معرفی به اماکن نیروی انتظامی دارد.

وی گفت: طی یکسال گذشته برابر با ۱۵ سال اخیر در این زمینه کار شده است، اما بازهم شرایط ایده‌آل نیست و به دنبال اقدامات دیگر هستیم.

نیت خیرخواهانه، انگیزه پیداش خانه مسافر

وی با اشاره به علت پیدایش خانه‌های شخصی مسافرپذیر از گذشته دور بیان کرد:در سالیان بسیار دور میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) با نیت خیرخواهانه اجداد ما انجام میشد، اما در روند گذر زمان و تغییر نسل، جنبه اقتصادی این اقدام پررنگ شد و فعالیت این خانه‌ها روز به روز افزایش یافت.

کلالی تاکید کرد: به هیچ وجه در برابر این واحد‌ها نباید سکوت کرد، زیرا امنیت، آرامش و سلامت زائران و مسافران منوط به ساماندهی و نظارت بر روند اقامت در این واحدهاست.
وی بیان کرد: انتظار می‌رود شهرداری با توجه به نقش مهمی که در این جریان دارد بلافاصله با تغییر کاربری از مسکونی به اقامتی در سطح شهر برخورد کند.

اقدام جدید در جهت برخورد با غیرمجاز‌ها

وی با بیان اینکه در سال جاری اقدام جدیدی را برای ساماندهی این بخش از واحد‌های اقامتی در دستور کار قرار داده‌ایم، بیان کرد: در این راستا برابر مصوبه تاکیدی از سوی فرماندار مشهد، قرار شد تمامی واحد‌های غیرمجازی که در مناطق مختلف شهرداری فعالیت دارند باید شهرداری هر منطقه اقدام به معرفی این واحد‌ها به میراث فرهنگی نماید.

کلالی افزود: این لیست معرفی واحد‌های غیرمجاز ظرف یک هفته بررسی براساس ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها برخورد با واحد‌های غیرمجاز انجام می‌شود.

دبیر قرارگاه عملیاتی خدمات سفر مشهد تاکید کرد: ساماندهی خانه مسافر‌های غیرمجاز یک فرایند مستمر و زمان بر است ضمن اینکه معتقدیم با برخورد قهری نمیتوان در این زمینه اقدام موثری انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در کنار استان‌های مازندران و اردبیل، استان خراسان رضوی بخصوص مشهد جزو رتبه داران فعالیت خانه مسافر‌های غیرمجاز است، بیان کرد: کار ساماندهی این واحد‌ها تمامی ندارد و باتوجه به اینکه هر روز امکان فعال شدن یک واحد متخلف هست، اما باید ساز و کار فعالیت مشخصی برای این واحد‌ها ترتیب داده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->